טיול חוזר - טרק לגיאורגיה - אוגוסט 2011

טרק לגיאורגיה - קבוצת חנה - אוגוסט 2011

סיפור דרך

טיול נודד ברכס הרי הקווקז - המשלב לינה בבתי כפריים

11/8 יום חמישי נסיעה מטביליסי למסטיה. הגענו לטביליסי בשעה 3 לפנות בוקר ויצאנו מיד בנסיעה ארוכה של למעלה מ-10 שעות למסטיה (Mestia) –בירת סוונטי . מסלול הנסיעה: טביליסי-גורי-זוגדידי- מסטיה . לינה שני לילות בבית משפחת ואליקו ג'ורג'ליאני צמוד לכנסיה ובית העלמין

12/8 יום שישי: טיול הליכה דרך פלגי מים ויערות לעבר הקרחון צ'לדי Chaldi . מרחק: כ-7 ק"מ מהגשר הלוך וחזור.

13/8 יום שבת תחילת המסע הנודד: יצאנו ברגל ממסטיה וטיפסנו לאוכף נמוך מעל העיירה המשקיף על הר אושבה. הלכנו אל תוך קהילת הכפרים מולאחי (Mulakhi), חצינו את הנהר הגועש והגענו אחה"צ לכפר זבשי (Zhabeshi) לינה בבית משפחת הקולונל גוזזיאני. מרחק: 17 ק"מ. אופי מסלול – חציה של שלוחות וערוצים . הפרשי גובה 300-400 מטרים.

14/8 יום ראשון – טיפסנו עם בוקר מתחת להר טטנולדי (Tetnuldi 4958m), חצינו את השלוחה וירדנו לאורך נחלים קטנים אל הכפר הבא במסלולנו – הכפר המבודד אדישי (Adishi) השוכן בגובה 2100 מ'. מרחק – 12 ק"מ. לינה בבית משפחת נינו קלדאני

15/8 יום שני הלכנו במעלה העמק עד לקרחון אדישי המרשים המשתרע על המדרונות הדרומיים של רכס טטנולדי-אדישי, חצינו את הנחל הגועש בעזרת סוסים וטיפסנו מעלה אל מעבר ההרים צ'קוטיניארי גובה 2700 מ'. מעבר זה חוצה את הרכס המפריד בין הנהרות אדישי סצ'לה וקלדה סצ'לה. זהו קטע קשה להליכה בגלל הטופוגרפיה ובשל נחל קטן הזורם לאורך הדרך. הלכנו ליד כפרים כמעט נטושים בעמק חאלדה עד לכפר איפרלי (Iprali) שבקהילת הכפרים קאלה (Kala). לינה בבית משפחת אוצ'ה מרגבליאני . מרחק – 18 ק"מ אופי מסלול – טיפוס 700 מטרים למעבר הרים אדישי וירידה 800 מטרים.

16/8 יום שלישי– ירדנו עם בוקר אל עבר עמק הנהר הרחב (תחילתו של האינגורי) דרך כפרים ציוריים אל דרך עתיקה שחיברה את קהילת קאלה לקהילת אושגולי (Ushguli). מעל אושגולי נמצא ההר שחארה המושלג תמיד . הגשם והברד החזק שהחל לרדת שיבש את תוכנית ההליכה ואילץ אותנו להזעיק את הרכבים . אחרי המתנה נעימה של 4 שעות בכיתת בי"ס בכפר דבברי הסמוך לאיפרלי הגיעו הרכבים ממסטיה שלקחו אותנו לאושגולי מרחק של כ-11 ק"מ. טיפסנו ברגל למבצר עתיק שנבנה בימי מלוכתה של המלכה תמרה. לינה בבית משפחת ראטיאני.

17/8 יום רביעי: נסיעה בשלושה רכבי וואן תוצרת מיצובישי מאושגולי בדרך יפהפייה דרומה אל Lentekhi ומשם אל קוטאיסי .לינה בבית משפחת LALI

18/8 יום חמישי: נסיעה של 4 שעות מקוטאיסי לטביליסי. ביקור בן שעתיים בעיר העתיקה בקתדרלה ציוני ובבית הכנסת היהודי ומשם לשדה התעופה.

טרק נודד ממסטיה התחלנו את הטיול הרגלי: התחנה הבאה שלנו הייתה הכפר ז'אבשי (Zhabeshi) . טיפסנו לאוכף נמוך מעל מסטייה המשקיף על הר אושבה (Ushba) המרשים, והמשכנו אל עבר עמק קהילת מולאחי (Mulakhi). הקהילות בסוואנטי מבוססות על אזורים גיאוגרפיים – לכל קהילה עמק משלה, ובו מספר כפרים – בכל כפר מספר בודד של בתים ומגדלים – לרוב 2-3 משפחות המתגוררות בצוותא. הבתים מוקפים חומה ובחצר הפנימית ניתן למצוא לפעמים כנסייה פרטית. מבחינה פוליטית מתפקדת הקהילה כגוף אחד, ראש הקהילה נבחר באופן דמוקרטי והמועצה הראשית של הקהילות יושבת במסטייה. טיפסנו גבוה מעל הכפר ומתחת לפסגת הר טטנולדי (4858 מ'Tetnuldi ) וירדנו אל עבר הכפר המבודד אדישי (Adishi) – הנראה עדיין כאילו לא השתנה מאז ימי הביניים... מגדלי אבן, כנסייה קטנה ובתי-אחוזה רחבים ומשם לפריאלי (Priali) ואושגולי (Ushguli). .

כל השבילים בדרכים ובמיוחד בכפרים רצופים במוקשי פרות וחזירים ומתבוססים בבוץ. דבני הגדיר זאת "טרק בדרק"...

תנאי הלינה והשירותים מאד בסיסיים וטעונים שיפור בהגדלת כמות המקלחות ובתי השימוש. עם זה המצעים נקיים מאד והאוכל משובח.

סוונטי הינו מחוז הררי בצפון-מערב גיאורגיה, מוקף ברכס הרי הקווקז ומבודד משאר המדינה בעזרת טופוגרפיה טבעית. הסוואנים הם אחת מן הקבוצות האתניות שמרכיבות את העם הגאורגי – ודוברים שפה משלהם – הקשורה למשפחת השפות הגאורגית – מעריכים שכיום יש כ-30,000 דוברי סוואנית ברחבי גיאורגיה (חלקם מתגוררים גם באבחזיה השכנה). יערות סבוכים ונהרות גועשים מסבירים את האופי המיוחד של התושבים המקומיים של מחוז סוונטי – הסוואנים הינם אנשים רציניים, קשי יום וחמורי סבר, השומרים על מסורת רבת שנים של עצמאות פוליטית. עם זאת, כשמכירים אותם יותר לעומק הם מתגלים כמארחים מדהימים, רקדנים, זמרים ושתיינים מעולים! מתחת לפסגות הקווקז הגבוה (שחארה 5201 מ', טטנולדי 4974 מ') נחשב מחוז סוונטי לאזור המיושב הגבוה באירופה ולאחרונה הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בזכות הארכיטקטורה המקומית המעניינת ומיוחדת במינה: ליד מרבית בתי המגורים נבנו מגדלים גבוהים מאבנים מאסיביות אשר בהם הסתתרה המשפחה במקרה של הגעת כובש זר, סכסוך בין הכפרים או נקמת דם.

מחוז סוואנטי, מהעתיקים במחוזותיה ההיסטוריים של גיאורגיה, שוכן לאורך מרגלותיו הדרומיים של רכס הרי הקווקז, בשטח שבין שני הנהרות אנגורי וצחניצקאלי. בעודו מוקף בפסגות הקווקז המושלגות אשר מתנשאות לגבהים עצומים, מחוז סוואנטי הוא אחד מן האזורים הייחודיים והבולטים בגיאורגיה, כאשר הוא טומן בחובו היסטוריה עשירה ונוף טבעי ציורי. נמצאת בתוך עמק ענק, שמסביבו הרים גבוהים ומושלגים: מצפון הר אושבה (4,700 מ'), ממערב הטטנולדי (Tetnuldi - כ-4,867 מ') ומאחוריו השחרה (Shkhara - כ-5,068 מ'), בדרום-מזרח רכס סוונטי ופסגת לילה (Laila - כ-4,008 מ'). מסטיה היא למעשה מקבץ של ארבעה כפרים, שמגדליהם מעטרים את מדרונות ההרים. נהר מסטיה (Mestiachala) חוצה את העיירה לשניים.
מסטיה היא בסיס היציאה לטרקים רבים, ביניהם טיולי יום יפים מהעיירה לקרחון שלדי (Chaladi), הר זורולדי (Zuruldi), אל הצלב והאגמים; טרק בן יומיים לכפר מזרי (Mazeri) דרך מעבר גולי (Guli) בגובה של כמעט 3,000 מטר; טרק בן ארבעה ימים אל עבר הכפר אושגולי דרך הכפרים זבשי, אדישי ואיפראלי.

(Svaneti) סוונטי או סוונטיה, סואניה במקורות העתיקים (Suania), הוא מחוז היסטורי – גיאוגרפי בגאורגיה, במדרונות הדרומיים של הקווקז הגבוה, בעמקים העליונים של נהרות ריוני (Rioni), אנגורי(Enguri) ו- Tskhenistskali. המחוז מוקף בהרים שפסגותיהם מתנשאות לגבהים של 3000-5000 מ'. ארבע מהפסגות הגבוהות ביותר של הקווקז נמצאות במחוז זה: הר שחארה (Shkhara), הגבוה ביותרבגאורגיה (5201 מ'), נמצא בלב המחוז. פסגות אחרות ידועות הן Tetnuldi (המתנשאת לגובה של 4974 מ'), שותא רוסתוולי (4960 מ'), אושבה (4710 מ') ואליאמה (4525). זהו האזור המיושב הגבוה ביותר בקווקז. סוונטי הוא היעד האולטימטיבי לטיולי ג'יפים וטיולי רגל. הנסיעה מקוטאיסי דרך זוגדידי לוקחת יום שלם. כדאי להקדיש חצי יום לשיטוט באזור המגדלים במסטיה ובמוזיאון הפולקלור שלה. כמו כן, אפשר לנסוע בג'יפ עד לגשר, ממנו הולכים כ-3 ק"מ עד לקרחון. הכפר היפה ביותר באזור מסטיה הוא אושגולי, אליו ניתן להגיע בנסיעה של שעתיים וחצי. מומלץ בחום טיול רגלי ממסטיה אל זבשי (Zabeshi), משם אלאדישי (Adishi), אל פריאלי (Priali) ואל אושגולי (Ushguli). הקטע מאדישי לפריאלי דורש חצייה רגלית של הנהר. זו עלולה להיות משימה מורכבת מעט בראשית הקיץ, לכן מומלץ לשכור לשם כך סוס באדישי. מאושגולי ניתן ללכת רגלית לקרחון שמעל הכפר ולשוב באותו יום. לנוסעים בג'יפ, מומלץ שלא לשוב אל מסטיה, אלא להדרים אל לנגודחי (Langodechi), בדרך יפהפייה ומשם אל קוטאיסי. מקוטאיסי ניתן שלוב לטביליסי, או לחילופין, לרדת אל בטומי (Batumi) שלחוף הים השחור. סוונטי עילית יפיפיה, פראית ומסתורית, והיא נמצאת באזור מבודד ובתולי, חבויה בהרי הקווקז (בצפון מערב גיאורגיה). הסוונים, תושביה המבודדים, מדברים בשפה שונה (סוונורי), שאינה מובנת לגיאורגים משאר חלקי המדינה, ומחזיקים במנהגים ופולחנים משלהם. סמליה של סוונטי הם מגדלי אבן שנועדו להגן על תושביה, מגדלים שהפכו לחלק בלתי נפרד מאורח החיים ההררי. את תושבי סוונטי מעולם לא דיכא שליט כלשהו, גם בתקופת השלטון הסובייטי שימרו התושבים את אורחות חייהם הפראיים. סוונטי הוא האזור המיושב הגבוה ביותר באירופה, כ-2,000 מ', מוקף פסגות בגבהים של 5,000 מ'. האזור כולו ירוק מאד, וההרים המושלים בנופה של סוונטי מעוטרים בקרחונים, פסגותיהם ציוריות, והם נחתכים על ידי מצוקים עמוקים.