טרק בירדן - חומיימה

מרץ 2012 - טיול עם חברים (גפן ונועה)

4 ימים טרק בירדן - מחומיימה לערבה.

אורך המסלול: 3-4 ימים
עונה מומלצת: אביב (מרץ עד יוני)
נקודות מים: עין אחיימיר, גבים עונתיים. כדאי להצטייד באמצעי לטיהור מים.
אוכל: יש להצטייד לכל הימים
רמת קושיהניווט לעתים בעייתי ולוקח זמן בשטח. השבילים לא מסומנים ובייחוד בחלקים העליונים שבנויים מאבן חול השביל לעתים חמקמק ונסיון בקריאת שטח וזיהוי שבילים יעזור מאוד. GPS מומלץ.
הגעה: מונית מעקבה אל הכפר חומיימה (Humeima) שעל הכביש הראשי, משם ברכב שטח (או נהג מונית שמשתף פעולה) עד לחומיימה העתיקה. מומלץ להסתובב שעה בין ההריסות ובורות המים. המסלול מתחיל כ-2 ק"מ דרומית לחומיימה העתיקה - ואדי שנכנס מערבה ובו בניין אבן נטוש.
סיום: כביש הערבה, 40-50 ק"מ צפונית לעקבה (מדרום לכפר ע'רנדל)
מידע נוסף ומפות: הספר של איתי חביב (אפשר למצוא באמזון) מקצועי ואמין. מצורפת מפה שאני עשיתי גם לסיפור הדרך כאן.
מפת המסלול - לא מסומן וקשה למצוא את השביל!
בטיחות: שימו לב - השבילים לא מסומנים, מקורות המים מועטים והניווט קשה. המסלול מומלץ רק לבעלי נסיון בטיולים במדבר ודורש אחריות רבה. המצוקים תלולים ומסוכנים לעתים והשבילים לא תמיד ברורים. כדאי מאוד להעזר במדריך מקומי\מדריך מהארץ.  כמובן שסיפור הדרך הזה הינו המלצה בלבד ואיני יכול לקחת שום אחריות על אימות הפרטים ועל יכולתכם למצוא את השביל..

המלצה למסלול :

יום 1 -
סה"כ הליכה - 4-5 ק"מ, 2-3 שעות הליכה.
מעבר הגבול, הצטיידות בעקבה, מונית לחומיימה שעל כביש עקבה-עמאן והגעה לחומיימה העתיקה (העיר הנבטית הווארה), מומלץ לעשות סיבוב קצר בעתיקות. המסלול מתחיל כ-2 ק"מ דרומית לעתיקות, יוצא ערוץ מערבה, ורכב שטח יכול להגיע עד למבנה אבן נטוש במעלה הערוץ. ממשיכים לאורך הערוץ בשביל גמלים (נאקב) ולאחר כשעה הליכה מגיעים לסכר קדום. (כשאנחנו ביקרנו כאן במרץ 2012 היה גב יפה מתחת לסכר).  נקודת לינה מצויינת.

יום 2 -
סה"כ הליכה 8-10 ק"מ, 6-7 שעות הליכה.
ממשיכים ללכת מערבה במעלה ערוץ הנחל ומגיעים לסדרת גבים עונתיים, ובסופה מפל יבש. אנחנו הורדנו נעליים וחצינו את הגבים, ולפני הגב האחרון והמפל טיפסנו ימינה (וקצת אחורה) על אבן החול (זהירות!) וגבוה מעל המדף כדי להגיע לראש המפל. ייתכן כי יש שביל שמטפס מצפון לגבים ומתחבר מעל המפל, אך אנחנו פספסנו אותו. ממשיכים בשביל ומטפסים צפון-מערב במעלה הערוץ, מתחברים לעקבות רכב-שטח (קוליסים) וממשיכים מערבה אל שפת הקניון. יש לשים כאן לב לניווט מדוייק כדי למצוא את הנאקב שיורד את המצוק - הוא יורד בדיוק אל האוכף הנמוך בקו פרשת המים - נקודת ציון שאתם בשביל הנכון הוא עץ ערער קטן על הדרך, ומיד אחריו מטמורה בדואית קטנה על המצוק. יורדים למטה ומקיפים את הואדי ממערב, לכיוון הדיונה האדומה שלמרגלות ההר. מכאן פונים חזרה מזרחה (יש מספר רוג'ומים) ויורדים על האבן הלבנה עד לערוץ הנחל - יש כאן מספר עצים ונביעה עונתית קטנה. ממשיכים ללכת בתוך ערוץ הנחל עוד כקילומטר וחצי ומטפסים לאוכף נמוך - בצידו השני יורדים לואדי אחיימיר - ולנביעות המים שבערוץ (לפי המידע שבידי זורם כל השנה, כדאי לבדוק עם הבדואים בחומיימה). אם חוזרים בנחל מעט מזרחה מגיעים לקניון צר ויפה ובו עצים מרשימים ומספר גבים. ניתן לישון כאן, או להתקדם מספר קילומטרים בהליכה נוחה במורד הערוץ.

יום 3 -
סה"כ 12-13 ק"מ, 5-6 שעות הליכה.
יורדים 7-8 ק"מ מערבה במורד נחל אחיימיר, עד שהנחל מתעקל צפונה ומתחבר עם נחל גדול נוסף שמגיע מדרום.
כאן פונים שמאלה (דרומה) ומעט אח"כ מטפסים ימינה (מערבה) אל אוכף נמוך - יורדים לצד השני אל מספר עצי שיטה יפים, וממשיכים בקו ישר מערבה אל עבר הדיונות האדומות הגדולות שממול. לאחר כקילומטר וחצי מעצי השיטה, ניתן לראות מדרום כתובת על סלע החול - יש כאן גב עונתי והבדואים מרווים את צמאונם במימיו.. ממשיכים ומטפסים אל הדיונה האדומה (נשארים יחסית צמודים לשלוחות הדרומיות) ומשם יורדים לערוץ נחל גדול - ואדי א-נחילה. בערוץ הנחל עצים רבים וזוהי נקודת לינה מצויינת.

יום 4 -
סה"כ 8-10 ק"מ, 5-6 שעות הליכה.
ואדי א-נחילה עושה עיקול ברור וחוזר אחר כך לזרום צפונה. יש נאקב (מאוד חלש) שיוצא מערבה לאורך שלוחה כ-10 דקות הליכה אחרי שהנחל חוזר לזרום צפונה (ראו מפה כדי לבחור את השביל הנכון). ממשיכים ומטפסים בשביל, אל עבר רמה גבוהה עם תצפיות יפות לכיוון הערבה. בסוף העלייה מגיעים לשביל ג'יפים ישן (קוליסים) ורואים מימין (צפון) רוג'ום. זהו ראש הנאקבף שיוצא מעט מצפון לרוג'ום - ויורד בערוץ קטן אל תוך הואדי הבא בשביל יפהפה. בשלב מסויים נכנסים לתוך הערוץ ועוקפים מפל יבש. ממשיכים עד למפגש הערוצים הגדול - וממשיכים תמיד במורד הערוץ, עד שיוצאים אל כביש הערבה הירדני. תם ונשלם.

עוד קצת תמונות...

סכר ומערכת גבים בנחל

דיונות חול אדומות (אנחנו מכירים אותן ממזרח לגרופית...)